Saturday, October 23, 2010

Laghanya kita..



Bismillahirahmanirrahim...

Syukur kehadrat Illahi di atas segala nikmat yang Allah berikan...Semoga kite semua berada di bawah Lembayung rahmat yang Esa & sentiasa dijalannya...

Aku bersyukur kerana masih dapat menhirup udara yang segar.. melihat pemandangan yang indah..menatap wajah2 insan yang kusayangi..especially my beloved family..masih mampu mendengar alunan suci Al-quran..Masih mampu berbicara dan menyebut kalimah suci kalam Allah..
Dalam kehidupan seharian kita pasti dikelilingi berbagai macam ragam manusia, berbagai jenis perangai manusia dan berbeza gaya hidup. Tapi, hati penuh pengharapan agar Allah sentiasa menitipkan rasa cinta pada-Nya agar tidak pernah pudar. Dan aku pati setiap orang mempunyai pelbagai karakter dan mempunyai kenangan serta sejarah2 silam yang berbeza juga dikurniakan perasaan yang pelbagai macam. Perasaan yang hadir yang sentiasa menjadi kitaran roda dalam kehidupan kita seperti rasa marah, sayang, benci, rindu,kecewa,putus asa,geram,sayu, dan sedih.

Pasti ada diantara kita pernah merasa kekecewaan serta kesedihan yang berpanjangan
hingga menyebabkan diri terabai menyebabkan hati bertukar rasa sayang hilang menjadi benci rasa kasih pergi diganti rasa marah, perasaan gembira bertukar menjadi kesedihan dan kekecewaan. Ya, hanya kita yang rasa dan bukan orang lain bukan orang disekitar kita tapi kita diri kita. Kekadang perasaan sedih dan kekecewaan yang melampau akan memusnahkan dan menghilangka suria dihati kita. Kenapa? Bila hujan datang bersama ribut & taufan segalanya musnah. Tapi, kita x seharusnya mengalah dan x seharusnya tersungkur tapi kita kena kuat melawan badai yang melanda. Bila hujan turun x semua yang indah akan hilang, tapi percayalah Allah akan menggantikan dengan hal yang lebih baik. Contoh:


~selepas hujan Allah gantikan pelangi yang indah yang membuat semua orang terhibur untuk melihat keindahan Allah s.w.t

~selepas hujan tumbuh-tumbuhan kembali segar, bunga2 kembang mekar, rama-rama berterbangan bebas, burung2 berkicauan.

~selepas hujan sungai yang kontang kembali megah mengalir..

Tapi mengapa kita sringkali menyesali apa yang berlaku pada kita??
Kenapa kita tidak bersyukur dengan nikmat yang telah Allah kurniakan buat kita.

~ Kenapa kita seringkali menghitung apa yang Allah ambil dari kita?? Mengapa kita tidak menghitung nikmat yang telah Allah berikan pada kita?

~ Kenapa kita seringkali terlupa untuk mengucapkan "ALHAMDULILLAH" bila memperolehi sesuatu nikmat, tetapi kita mampu katekan terima kasih pada orang yang kita sayang bila mendapat sesuatu darinya.

~ Kenapa kita seringkali terlupa mengucapkan " I LOVE ALLAH & RASULULLAH S.A.W" tapi kita boleh ucapkan "I LOVE U SAYANG"
::: Bakhilnya kita untuk merendah diri dan mengucapkan kata2 sayang pada pencipta kita.

~ Ringannya lidah kita bila mencanang segala keburukan orang, tapi sukarnya kita utk bertasbih pada Dia Yang Esa & selawat serta salam buat Rasul junjungan muli kita Nabi Muhammad s.a.w

~ Ringannya mata kita bila melihat perkara2 yang mungkar, meonton tv, melihat maksiat, menonton wayang tapi beratnye mata kita bila di ajak untuk menatap kita suci Al-quran.

~ Ringannya kaki kita bila di ajak ke Mall,ke pasar, ke disko, ke panggung wayang tapi beratnya kaki kita melangkan ke masjid. Maka bertepuk tanganlah si syaitan laknatullah melihat kita terhegeh2 ke tempat sedemikian.

~ Begitu mudah airmata kita bila melihat cite hindustan yang ntah pape, tapi sukarnya airmata kita untuk dialirkan bila menghadap Dia.

~ Begitu mudah kita kata saya benci awak, sanggup hilang kawan kerana kekasih sanggup hilang family kerana kekasih, sanggup memutuskan silatulrahim dengan kawan2 kita demi orang yang kita sayang.

~ Begitu mudah keluarkan RM50, RM30, Rm 10 untuk beli to4 bagi telepom GF/BF kita, tapi sakitnya nak keluarkan syiling 50 sen, 20 sen nak masuk kat tabung masjid nak bagi pada fakir2. Banyaknya saham akhirat yang kita abaikan.Ruginya kita.

~ Sanggupnya kita membuang makanan yang x habis dimakan dibuang dalam tong sampah daripada kita sedekahkan pada orang yang lebih memerlukan.

~ Bila di ajak ke majlis2 tadarus atau forum2 islam kita memberi pelbagai macam alasan, namun bila di ajak ke konsert2 artis terkenal dengan mudah kita mengatakan ya. Dimanaka kita?? Sedarlah wahai diriku dan sahabt2 sekalian.

~ Time kita sakit seringkali ya Allah sembuhkanlah aku,time tu baru ingat Allah tapi bila time kita sihat xde pom kita nk berdoa pada Dia agar bertambah rasa sayang kita pada Dia.

~ Bila kita ditimpa pelbagai masalah, kita seringkali merungut dan putus asa,time kita senang kita seringkali alpa. Kenapa kita begitu??

Seringkali kita mengabaikan tanggungjawab kita sebagai seorang hamba di bumi Allah..
Kenapa kita x sanggup menghambakan diri kita pada Allah s.w.t tapi kita sanggup menghambakan diri kita pada insan yang bergelar manusia.

p/s: Plizzz sahabat2 sekalian marilah sama2 kita muhasbah diri kita.. Carilah cinta yang hilang , cinta kita pada Dia, mencari cinta dia agar kita tidak hina di sisi Allah..Jangan takut kalau kita hina di sisi manusia. Percayalah & yakinlah dengan janji Allah..Jangan kita terhegeh2 mencari cinta manuia tapi carilah dahulu cinta kita dengan pencipta kita. Maafkan aku seandainya terkasar bahasa, dalam penulisan nih.


No comments:

Post a Comment

Suka x blog Jiddan?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...