Thursday, February 17, 2011

Mencari sesuap nasi...


Bismillahirrahmanirrahim...
Syukur pada Allah s.w.t...keran dengan limpah kurnia-Nya...aku masih berdiri menatap awan biru nan indah...menatap hijaunya alam...

3 tahun yang lalu...

Aku : ummi...nak duit...nak beli buku...pastu...nak beli to4 ( prepaid)... hehe... boleh x ummi???

Ummi : amboi! nak beli to4 minta nga ummi jugak?? Nak beli buku ok...nak beli to4 sowiey...

Aku : ala...ummi kakak kan x keje lagi..hehe...kecik agikan...so nak cari kat mane...huhu....

Situasi ni berlaku 3 tahun yang lepas...mungkin juga berlaku sepuluh tahun yang lepas...sewaktu aku sedang lagi bergelar student...huhu...Kini, segala-galanya telah berubah...Mungkin situasi di atas akan bertukar kepada aku lepas ni..hehe..sememangnya la kan kalau umur panjang jodoh cepat..makan cepatlah situasi di atas berlaku...
uhm...dulu aku hanya reti meminta-minta je daripada umi & abah...tak ambil tahu kesuasahan mereka mencai duit untuk melengkapkan keperluan kami adik beradik...timbul 1ooox1000 penyesalan dalam diri bila mengenangkan semua ni...


Sekarang, bila aku dah kerja dah ada profession sendiri baru aku tahu...susahnya nak mencari sesuap nasi..huhu..( sedih la pulak)...huhu...menjadi pengganggur yang berjay sebelum mendapat kerja...amatlah stress..huhu..memandangkan selalu diajukan soalan...

Makcik2 : dah habis belajar kew??

Aku : dah..tunggu keje...

Makcik2 : dah dapat temuduga lagi kew??

Aku : belum lagi...

Makcik2 : uhm keje skunk susah... tambah2 blaja kat kolej swasta..yang masuk u kerajaan pom
ramai lagix dapat...

Aku : yela makcik ( dalam hati...huhuhu sedey) xpelah...bolehla saya berbakti kat mak ayah dulu..huhu...

Julai, 2010..
Sekarang, bila dah boleh pegang duit sendiri hasil titik peluh sendiri..Rasa uhm sayang nak menggunakannya pada benda yang tak berfaedah...nak tambah nilai kat telepon pom berkira...haha...dulu bukan main senang minta nga ummi...huhu...bila sampai tengah bulan mula la panik...haish cukup x duit nk makan nih...huhu... waa... xkan nak tepon ummi minta duit...uish malu...haha... nama je dah keje xkan minta nga ummi & abah..


adik : along nak duit...

aku : nak buat ape??

adik : ala... nak beli buger je... rm 2.oo je..

Aku : amboi2 x cukup lagi ke makanan kat rumah?? sampai nak beli makanan kat luar lagi??

situasi di atas biasa terjadi bila aku balik kampung...hehe..sangat berkira ( tapi aku bagi la..hehe...sja je nak gertak dia)...baru tahu betapa susahnya nak cari duit..
Kalau dulu kita asyik menadah tangan pada mak ayah..skrg...baru tahu...

Moral value of the story:::: Belajarlah bersyukur dengan apa yang ada...Moga kita sentiasa merasa cukup dengan apa yang Allah s.w.t kurniakan buat kita... Belajar erti kesusahan orang lain x kiralah mak ayah kakak ababg pakcik makcik atau orang disekitar kita... Bila kita belajar dari kesusahan orang lain maka dengan automatiknya kita akan merasa syukur dengan apa yang ada... Nak mencari sesuap nasi bukan senang..huhu...keje sebulan baru dapat duit..dan buat kira-kira,,,nak beli itu..ini..nak bayar..itu..ini..huhu...barulah tahu beban yang mak ayah pikul dulu kan...huhu...sekian celoteh dari aku....:::: Doc Sirrul Ain:::

No comments:

Post a Comment

Suka x blog Jiddan?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...