Wednesday, September 1, 2010

Deman oh deman..


~~Bismillah...~~
Alhamdulillah diatas kurnia-Nya...Diberi kesempatan untuk aku berkongsi cerita tentang deman..Sepanjang aku kerja sekitar 2-3 hari nih kebanyakan kes aku jumpe adalah kes deman denggi...Statistik peningkatan deman denggi semakin tinggi di Kuantan namun tak kurang juga mereka yang deman akibat cuaca sekarang yang semakin tak menentu..Setiap hari pasti ada pesakit yang datang untuk dapatkan rawatan. Kadang-kadang aku kesian tengok pesakit yang datang dalam keadaan lemah yang tak bermaya, tapi ada juga yang terlalu memanjakan diri dan mengada-ngada. Paling aku kesian bila baby yang diserang deman. Ada yang sampai 39'c... Namun sakit nih merupakan sedikit ujian buat kita dan kita sebagai hamba kepada pencipta yang Esa harus menerima dengan hati yang rela & ikhlas...

Setiap ujian dan musibah yg Allah swt timpa kpd hamba-Nya yg sabar & redha akn diberi phala yg besar. Rasulullah bersabda"tidak seseorg pun drp kaum muslimin yg terkena musibah pd jasadnya, kecuali Allah memeritahkan malaikat yg menjaganya dgn firman(maksudnya) 'tulislah utk hamba-ku ini, setiap hari dan mlm kebaikan spt kebaikan yg biasanya dia lakukan ketika dia tidak terkekang dgn belenggu-Ku' diriwtkan oleh al darimin drp abdullah bin amr.

Abu hurairah r.a berkata "
tidak ada penyakit yg menimpaku yg lebih aku sukai drp demam, sbb demam merasuk setiap organ tubuhku, dan Allah swt akn mengurniakan pahala bg setiap organ tubuh yg diserang demam."

SEJUKKAN DGN AIR.
Hadis riwayat al-Tarmizi dalam jami`nya meneruskan hadis rafi` bin khadij scr marfu* meriwayatkan "apabila salah seorg drp kamu diserang demam dan demam itu adalah percikan api neraka, maka hendaklah ia dipadamkan dgn air sejuk dan hendaklah ia berendam didalm sg yg mengalir. hendaklah ia mandi slps fajar(subuh) dan sblm terbit matahari. dan hendaklah ia mengucapkan"dgn nama-Mu yaAllah ,sembuhkanlah penyakit hamba Mu dan benarkan bimbingan Rasul-Mu

drp Rafi`bin khadij bhw dia mendengar rasulullah bersabda yg maksunya :"sesungguhnya demam itu merupakan didihan api neraka, maka sejukkanlah ia dgn air (riwayat muslim no.5889)

hadis drp ibn umar r.a bhw nabi bersabda"sesungguhnua demam itu atau demam yg berat itu berpunca drp bahang api neraka. jadi, sejukkanlah ia dgn air { riwayat muslim no 5882)

Inilah serba sedikit perkongsian tentang rawatan Rasulullah s.w.t...
Sesungguhnya setiap kesakitan itu ada hikmah-Nya. Sakit itu penghapus dosa.Kita harus bersyukur dengan setiap kurniaan Allah s.w.t...Jangan kita seringkali menyalahkan takdir dan bersyukurlah Allah memberi kemudahan dalm mengurangkan dosa kita dengan mendatangkan kesakitan pada kita. Sesungguhnya Allah itu maha pengampun dan maha pemurah..Alhamdulillah..

No comments:

Post a Comment

Suka x blog Jiddan?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...