Friday, October 2, 2009

30.09.09 ~ Mencari sebutir permata..


Assalamualaikum & selamat pagi semua...

Hari ini penulis berpeluang untuk menulis sedikit cerita tentang perjalanan latihan klinikal yang sedang dilalui oleh penulis di sebuah hospital yang ternama dan famous ini... Kisah ini berlaku pada hari rabu jam 3.45 petang....Seperti biasa... penulis menjalankan rutin harian as a student... seawal jam 5.00 pagi penulis sudah bersedia untuk melakukan duty2 seorang pelajar...Dua Minggu nih, penulis ditempatkan di klinik Ear, NOse & tHroat ( ENT Clinic).. Jam 7.45pg penulis mula bergerak ke hospital dengan hanya berjalan kaki,kerana jarak hospital dan hostel penulis hanyalah kira-kira 800m..Rutin pagi ialah mengikut doktor pakar & doktor "round ward". Seperti yang diketahui umum round ward nih bukanlah gi jalan2 sahaja, tapi untuk jumpe dan memberi rawatan susulan kepada pesakit.

Banyak ilmu baru yang sempat dikutip oleh penulis. Bagi penulis ia merupakan sesuatu yang amat bernilai dan merupakan saat yang paling indah dan perlu dihargai oleh setiap insan yang bergelar pelajar...Setiap penerangan yang diberi oleh doktor2 amatlah penting, kerana ia merupakan keyword yang perlu diambil bagi mengetahui setiap rawatan yang diberikan ke atas setiap penyakit yang berbeza dan punca2 penyakit dikesan. Antara penyakit2 yang telah dijumpai oleh penulis ialah tonsilitis, septal abcess, metastasis Ca.Neck swelling, nasal polyp, chronic tonsilitis, vestibular neuritis, bilateral chronic suppurative Otitis Media ( CSOM)neck abcess dan periairiclular sinus.

Kes yang biasa ditemui oleh penulis sepanjang mengikut doktor round ialah tonsilitis... dan penyakit hih jugak merupakan soalan famous yang biasa ditanya oleh doktor kepada penulis dan rakan2. Walaupun penyakit nih common case tapi penulis masih teragak2 untuk menjawab soklan yang ditanya oleh doktor atau MA yang bertugas...huhu...nampak gayanya penulis kena banyak membaca lagi...hehehhe~~

Tonsilitis: inflamasi pada tonsil.. antara sign & simptomnya ialah, sukar menelan makanan ( dysphagia, odynophagia, demam, tonsil kelihatan bengkak dan merah,sakit tekak, sakit telinga, sakit kepala, bengakak dan tender pada nodus limpa.



Tonsil yang membengkak dan sudah dijangkiti

Jam 3.45 petang, penulis dan rakan- rakan diajak untuk ke wad ICU, kat situ doktor menunjukkan cara2 untuk menukarkan trakeostomi apa yang penulis faham tentnag trakeostomi ialah digunakan untuk pesakit yang memerlukan bantuan pernafasan kerana terdapat sekatan pada laluan pernafasan pesakit ini.

Trakeostomi : Suatu tindakan dengan membuka dinding depan/anterior trakea untuk mempertahankan jalan nafas agar udara dapat masuk ke paru-paru dan memintas jalan nafas bagian atas.1,2,3

Pesakit yang perlu ditukarkan trakeostomi ini berusia 7 tahun dan mekanisme kecederaannya adalah disebabkan oleh Motor Vehicle Accident ( MVA). Keadaan pesakit ini meluluhkan hati kepada sesiapa yang melihatnya kerana dia telah hilang keupayaan untuk menjadi selincah kanak2 lain. Hanya terbaring sepi dia atas katil di wad tanpa ditemani orang2 yang tersayang. Mana mungkin dia ditemani oleh ibu & ayahnya kerana ibu & ayanhya telah kembali ke rahmatullah semasa kemalangan tersebut. Dia tidak mampu untuk bersuara apatah lagi untuk meluahkan apa yang dia rasa tapi matanya menceritakan tentang derita yang dilalui. Penulis dan rakan2 hanya mampu berdoa untuk kesejahteraan pesakit dan berharap moga ada sinar unruk dia mengecap bahagia.

Ini merupakan serba sedikit pengalaman penulis pada hari itu. Dan moga ia menjadi satu lembaran kenangan yang amat berharga kepada penulis dan pembaca yang disayangi sekalin. Sesungguhnya pengalaman yang mendewasakan usia. Jazakillah..


Suka x blog Jiddan?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...