Tuesday, September 29, 2009

Jangan Marah



Marah?? Marah?? Satu ungkapan yang biasa terungkap di bibir mulus setiap orang. Kenapa? Mungkin kerana dikhianati, disakiti, diherdik, dicaci, dihina, dipermainkan atau sebaliknya hanya diri sendiri yang tahu apa yang pernah kamu rasa. Begitu mudahkan kita meluahkan rasa marah kita tanpa kita sedari yang diri kita sedang dikuasai 'Mr.S' yang berguling-guling bertepuk tangan melihat kita marah. Sedang kita dalam keadaan marah jantung boleh jadi " takikardia" menyebabkan dada berombak kencang. Betapa nipisnya iman kita, betapa lemahnya kita bila mudah dikuasai "mR.s".

Firman Allah s.w.t di dalam surah Al-a'raf,ayat 200:
Dan Jika kamu ditimpa suatu godaan syaitan , maka berlindunglah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.

Rasulullah s.a.w mewasiatkan kepada salah seorang sahabatnya dengan mengatakan : " Jangan marah, jangan marah, jangan marah."

Suatu hari terdapat seorang lelaki yang sedang marah dihadapan Rasulullah s.a.w. Lalu Rasulullah s.a.w menyuruhnya mengucapkan isti'azah.

" Dan aku berlindung (pula) kepada Engkau ya Tuhanku, dari kedatangan mereka kepdaku. (Al-Mu'minun:98)

" Sesungguhnya orang-orang yang bertaqwa, apabila mereka ditimpa was-was dari syaitan , mereka ingat kepada ( seksa ) Allah, maka ketika itu juga mereka melihat ( kebenaran, lalu menghantikan kesalahan-kesalahannya). ( Al-A'raf:201)

Sesungguhnya orang-orang yang keresahan, kesedihan, emosi, dan amarah didalam hati, baginya ada penawar yang telah diberikan oleh Nabi s.a.w. Di antar penawar tersebut adalah:

1) Berusaha menghilangkan perasaan marah.

2) Berwudhu'. Marah merupakan bara api dan api hanya boleh dipadamkan dengan air. Rasulullah s.a.w bersabda: " Bersuci adalah sebahagian daripada iman." Baginda juga bersabda: " Wudhu' itu adalah senjata mu'min."

3) Jika seseorang sedang marah dalam keadaan berdiri , maka hendaklah dia duduk dan jika dalam keadaan duduk maka hendaklah dia berbaring.

4) Jika sedang marah , hendaklah dia diam dan jangan berbicara.

5) Sebolehnya mengingat akan ganjaran yang didapati bagi mereka yang mampu menahan amarahnya dan mereka yang suka memaafkan kesalahan orang lain.

Kesimpulannya, sebagai seorang islam janganlah kita terlalu mengikut rasa amarah kita kerana ia merupakan salah satu jarum yang digunakan oleh syaitan untuk menggoda anak cucu Adam agar kita lalai dan leka dari rahmat Allah. Teguhklan iman kita dan banyak-banyakanlah beristighfar bila kita sedang dilanda kemarahan Insya-Allah amarah kita akan berkurangan. Amalkan terapi istighfar.


Suka x blog Jiddan?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...